• بسته بندی مواد غذایی 01
  • بسته بندی مواد غذایی 02
  • بسته بندی مواد غذایی 03

بسته بندی مواد غذایی:

یکی از حساس ترین بخش ها در زمینه ی طراحی و چاپ بسته بندی، بسته بندی مواد غذایی میباشد، چرا که علاوه بر رعایت اصول و استانداردی های بکارگرفته شده برای تولید یک بسته بندی موفق، رعایت اصول و ظوابط بهداشتی - محافظتی جهت سالم و بهداشتی حفظ کردن مواد غذایی، حساسیت و تعهد بسیار بالایی برای طراحان و تولید کنندگان این نوع بسته بندی ها به وجود می آورد. بسته بندی مواد غذایی امکاناتی همچون، حفاظت، جلوگیری از جعل و محافظت های فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی را فراهم می کند و ممکن است حاوی برچسب ارزش تغذیه ای و یا سایر اطلاعات مربوط به مواد غذایی که برای فروش قرار گرفته، باشد. امروزه بسته بندی مواد غذایی بیش از 40% الی 70% از فضای فروشگاهای ذنجیره ای را به خود اختصاص داده هست، و نقش بسیار مهمی در فروش و انتخاب مشتریان ایفا میکند.

کاربرد ها:

  • محافظت بهداشتی
  • مهار و نگهداری تجمعی
  • انتقال اطلاعات
  • بازاریابی
  • امنیت
  • راحتی
  • کنترل جزئی
بسته بندی و لیبل بسته بندی مواد غذایی اهداف مختلفی دارد:

محافظت فیزیکی: مواد غذایی محفوظ در بسته بندی ممکن است از نیاز به محافظت هایی در برابر شوک، ارتعاش، فشرده سازی، دما، باکتری ها و غیره داشته باشد.
محافظت بهداشتی: ممانعت از ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و غبار، و غیره، اغلب مورد نیاز است . نفوذ یک عامل حیاتی در طراحی است . برخی از بسته ها حاوی مواد خشک کننده یا جذب اکسیژن برای کمک به افزایش عمر مفید محصول غذایی می باشند . اتمسفر یا اتمسفر کنترل شده نیز در برخی از بسته های مواد غذایی نگهداری می شود . حفظ محتویات بصورت تمیز، تازه و ایمن برای عمر مفید در نظر گرفته شده برای محصول، یک عملکرد اولیه است .
مهار و نگهداری تجمعی: (اقلام کوچک به طور معمول در یک بسته بندی دسته بندی می شوند تا اجازه کارآمدی را فراهم کنند، مایعات، پودر و مواد دانه ای نیاز به مهار دارند)
انتقال اطلاعات: بسته ها و برچسب ها نحوه استفاده، حمل و نقل، بازیافت و یا دفع بسته یا محصول ارتباط برقرار می کنند . برخی از اطلاعات نیز از طرف دولت مورد نیاز میباشد .
بازاریابی: بسته بندی و برچسب ها می تواند توسط بازاریابان مورد استفاده قرار گیرد تا خریداران بالقوه را برای خرید محصول تشویق نماید . ارائه طرح های زیبا، ظریف و جذاب غذایی می تواند مردم را تحریک نمایند تا محصول آن را تجسم نمایند . طراحی بسته بندی پدیده ای مهم و به طور مداوم در حال تحول از چندین دهه قبل تا به امروز بوده . تکنیک های بازاریابی و طراحی گرافیک در اجرای بسته بندی بکار گرفته میشوند و در بسیاری مواد ارتقاء سطح فروش را نتیجه خواهد داد .
امنیت: (جلوگیری از دست بردن در محصول یا جعل آن)
بسته بندی می تواند نقش مهمی در کاهش خطرات امنیتی ترانزیت بازی کند . بسته ها را می توان با افزایش مقاومت در برابر باز شدن غیرقانونی برای جلوگیری از دستکاری محصول و یا خراب شدن ظاهر سالم بسته بندی نشانی از دستکاری شدن محصول درون جعبه باشد . بسته ها را می توان طوری مهندسی طراحی و تولید نمود تا خطرات جعل آن را کاهش دهد. برخی از بسته های پلاستیکی سیل وکیوم شده میباشند و ممکن است شامل مهر تائیدیه باشند تا نشان دهند که بسته و محتویات جعلی نمیباشد. بسته ها همچنین می توانند شامل دستگاه های ضد سرقت مانند بسته های رنگی، برچسب های امنیتی RFID یا برچسب های الکترونیکی امنیتی باشند که می توانند توسط دستگاه ها در بازرسی خروج فروشگاه ها فعال یا شناسایی شوند و برای غیرفعال کردن آن ابزار های تخصصی نیاز میباشد. استفاده از بسته بندی در این مورد، یک راه برای پیشگیری از سرقت یا دستکاری در خرده فروشی میباشد.
راحتی: بسته ها می توانند دارای ویژگی هایی باشند که راحتی در توزیع، بدست گرفتن، انبار کردن، به نمایش گذاشتن، فروش، باز و بسته کردن، استفاده و استفاده مجدد از آنها را فراهم نماید.
کنترل جزئی: (استفاده یا مصرف بخشی از محصول) بسته بندی فردی (بسته های مواد غذایی یک نفره یا مسافرتی) دارای مقدار دقیقی محتوا برای کنترل استفاده میباشند. کالاهای عمده (مانند نمک) را می توان به بسته هایی کوچکتر تبدیل کرد که برای خانوارهای فردی مناسب تر باشد. همچنین به کنترل موجودی (مانند فروش شیر بصورت بطری های شیر یک لیتری، به جای آنکه مردم بطری های خود را بیاورند و پر کنند) کمک می کند.

مشاهده سایر نمونه کارها

برخی از نمونه کارها